To nejdůležitější ze standardů kvality
Standardy kvality sociální služby jsou souborem měřitelných kritérií, která stanovují úroveň kvality poskytování sociální služby. Popisují, jak má vypadat kvalitní a bezpečně poskytovaná sociální služba, jejímž účelem je podporovat opětovné zapojení uživatele do běžného života, posilování jeho samostatnosti a nezávislosti. Standardy kvality sociální služby jsou přínosem nejen pro poskytovatele, ale především pro uživatele sociální služby.
Viz Příloha č. 2 k vyhl. č. 505/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů, stanovující kritéria, která musí jednotlivé standardy naplnit.
- Ochrana práv uživatelů
- Jednání se zájemcem o službu
- Uzavírání a ukončování smlouvy o poskytování sociální služby
- Individuální plánování průběhu sociální služby
- Ochrana osobních a citlivých údajů
- Stížnosti na kvalitu poskytovaných služeb
- Návaznost poskytované služby na další zdroje
Ochrana práv uživatelů
- Při výkonu naší činnosti a jednání s uživateli vždy chráníme práva uživatelů. Poskytujeme sociální službu takovým způsobem, který předchází a zamezuje porušování lidských a občanských práv. Při své činnosti naši zaměstnanci respektují Listinu základních práv a svobod.
- Každý člověk má svá práva. Způsobilost mít práva vzniká narozením a zaniká jen smrtí. Plné míry této způsobilosti dosahuje člověk dovršením 18let věku (popř. uzavřením sňatku u mladších 18let).
- Lidé omezení či zbavení způsobilosti k právním úkonům mají stejná základní práva a svobody jako lidé plně způsobilí. To, jestli člověk je nebo není omezen či zbaven způsobilosti k právním úkonům, nehraje v otázce způsobilosti mít práva roli.
- Abychom mohli zajišťovat práva uživatelů, musíme znát jejich potřeby, přání, ale i jejich vůli.
Uživatelé mají právo:
- na vlastní rozhodování a uplatňování vlastní vůle,
- na přiměřené riziko,
- na podávání srozumitelných informací,
- na ochranu osobních údajů,
- na soukromí a nedotknutelnost osoby,
- na zachování jejich důstojnosti, osobní cti, dobré pověsti a ochranu jména,
- na individuální utváření denního programu,
- na kontakt s ostatními lidmi a komunitou,
- na listovní tajemství a tajemství jiných písemností a záznamů,
- si stěžovat.
Možné střety zájmů uživatelů se zájmy našimi
Jako poskytovatel sociální služby máme vymezeny situace, kdy může dojít ke střetu našich zájmů se zájmy uživatelů a máme také stanovený postup při jejich řešení (bližší informace u vedoucího sociální služby).
Jednání se zájemcem o službu
- Jednání probíhá formou rozhovoru zájemce se sociálním pracovníkem.
- Jednání vede sociální pracovník, který zjišťuje potřeby, možnosti, schopnosti, očekávání a cíle zájemce. Společně pak hledají cíl vzájemné spolupráce.
- Zájemce je sociálním pracovníkem seznámen se způsobem a podmínkami poskytování sociální služby, dále se svými právy a povinnostmi, které pro něj budou vyplývat z uzavření Smlouvy o poskytování sociální služby azylový dům.
- Zájemce je proveden azylovým domem a seznámen s Domovním řádem, Návštěvním řádem, ostatními provozními řády a chodem azylového domu.
- Zájemci je předán formulář Potvrzení od registrujícího lékaře, na kterém lékař potvrdí zdravotní stav zájemce, a který je zájemce povinen před podpisem Smlouvy předložit potvrzený poskytovateli.
Uzavírání a ukončování smlouvy o poskytování sociální služby
- Souhlasí-li zájemce s podmínkami a projevuje-li i nadále zájem o poskytování služby, sepíše s ním sociální pracovník Smlouvu, a to na základě předchozího jednání, resp. Záznamu z jednání se zájemcem.
- Zájemce je sociálním pracovníkem seznámen s obsahem Smlouvy. V případě, že zájemce se zněním a podmínkami souhlasí, dojde k podpisu obou stran.
- Následně po podpisu Smlouvy o poskytování sociální služby azylový dům dochází k vyhotovení Individuálního plánu, který stanoví jednotlivé kroky naplňování cílů vzájemné spolupráce.
- Smlouva může být ukončena z důvodu:
- uplynutím doby stanovené ve Smlouvě,
- na vlastní žádost uživatele,
- na základě výpovědi dané ze strany poskytovatele, a to zejména z důvodu porušování Vnitřních pravidel stanovených poskytovatelem pro poskytování sociální služby nebo neplnění podmínek daných Smlouvou.
Individuální plánování průběhu sociální služby
Osobní cíle uživatele - cíle naší společné spolupráce
- Cíl vzájemné spolupráce je v individuálním plánování (plánování s každým uživatelem zvlášť) chápán jako cíl spolupráce poskytovatele a uživatele. Cíl vzájemné spolupráce vyjadřuje jeho potřeby a přání uživatele na jedné straně a naše možnosti na straně druhé. Cíl vzájemné spolupráce musí být v souladu s cíli a posláním poskytované sociální služby.
- Uživatel se s poskytovatelem společně dohodne na cílech, které chce službou naplnit.
- Každý cíl musí být jedinečný, splnitelný, přijatelný, musí mít termín splnění a musí být vyhodnotitelný.
- Cíle jsou vždy přehodnocovány spolu s uživatelem, případně i s jeho opatrovníkem (pokud byl uživateli stanoven). Na přehodnocování se mohou podílet i další osoby a instituce zajišťující uživateli pomoc a podporu, pokud si to uživatel přeje.
- Uživatel je sociálním pracovníkem / sociální pracovnicí veden k aktivnímu přístupu v naplňování cílů.
Jak poznáme, že je cíl vzájemné spolupráce naplňován
- V průběhu tvorby nebo přehodnocování Individuálního plánu se uživatel dohodne se sociálním pracovníkem, jak poznají, že jsou cíle naplňovány, nebo naplněny.
- Společně si určí jednotlivé kroky, které povedou k naplňování cílů spolupráce.
- Společně jsou stanoveny termíny jednotlivých kroků, a určeno, kdo se bude na naplňování jednotlivých kroků (úkolů) podílet.
- Při přehodnocení Individuálního plánu se vedoucí zaměřuje na plnění společně předem domluvených kroků (úkolů).
- Pokud nedojde ke splnění daných úkolů, vedoucí spolu s uživatelem vyhodnotí důvody, pro které nemohly, nebo nebyly cíle plněny a opět společně přehodnotí cíle pro další období.
Ochrana osobních a citlivých údajů
Osobní údaje uživatelů
- Osobní údaje uživatelů, zaznamenané v jednotlivých dokumentech, jsou uloženy v Osobním spisu uživatele. Do Osobního spisu může nahlížet vedoucí Domu Žofie, sociální pracovník, pracovník v sociálních službách, ředitelka a uživatel. Jiná osoba může do spisu uživatele nahlížet jen s písemným souhlasem uživatele.
- Osobní údaje uživatelů zpracováváme a uchováváme v listinné a elektronické podobě.
- V elektronické podobě znamená, že je ukládáme v počítači, ke kterému má přístup pouze zodpovědná osoba a v elektronické spisové službě, kde se uchovávají celá znění jen některých dokumentů, které nemají důvěrný obsah.
- Osobní údaje uživatele jsou ověřovány z občanského průkazu uživatele, případně jiného oficiálního dokladu (cestovní pas, rodný list apod.). Kopie občanského průkazu nebo jiného dokladu, dokazujícího totožnost uživatele, nepořizujeme. Ostatní údaje jsou zjišťovány pouze rozhovorem s uživatelem.
Citlivé údaje uživatelů
- Nezjišťujeme o uživatelích žádné citlivé údaje. Citlivým údajem se myslí např. údaj o rasovém nebo etnickém původu, politických postojích, náboženství, odsouzení za trestný čin, zdravotním stavu, sexuálním životě apod.
Stížnosti na kvalitu poskytovaných služeb
I. Základní ustanovení
- Tento dokument stanoví pravidla pro podávání a vyřizování stížností osob na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby azylový dům (dále jen "stížnost").
- Poskytovatel vnímá stížnosti jako podněty pro rozvoj a zvyšování kvality sociální služby azylový dům.
- Proti stěžovateli nesmí být činěna přímá ani nepřímá opatření proto, že podal stížnost.
II. Podávání stížností
Kdo může podat stížnost
- uživatel služby;
- jakákoliv jiná osoba (např. zájemce o službu, blízká osoba apod.);
- zástupce pro podání a vyřizování stížnosti (stěžovatel má právo zvolit si zástupce, který za něho stížnost podá a bude u projednávání stížnosti)
(dále jen "stěžovatel")
Jak a komu podat stížnost: Stížnost lze podat ústně nebo písemně.
Ústní podání stížnosti:
- osobně
- v kanceláři vedoucího Domu Žofie, Bezručova 1006, Dvůr Králové n. L.,
- v kanceláři ředitelky, Elišky Krásnohorské 2962, Dvůr Králové n. L.
- telefonicky
- na tel. čísle 734 684 104 (vedoucí Domu Žofie),
- na tel. čísle 604 212 697 (ředitelka).
- Zodpovědný pracovník vypracuje z přijaté stížnosti (a se stěžovatelem, je-li to možné) Záznam o přijaté stížnosti.
- Stížnost lze ústně podat v pracovních dnech v době od 7,00 hod. do 14,00 hod.
Písemné podání stížnosti:
- osobně kterémukoliv z pracovníků Domu Žofie,
- osobně či prostřednictvím pošty na adresy níže uvedené,
- e-mailem na adresu: lupac@psdvurkralove.cz (vedoucí Domu Žofie),
- e-mailem na adresu: hauke@psdvurkralove.cz (ředitelka),
- vhozením do schránky důvěry (týká se i anonymních stížností) umístěných v Domě Žofie, Bezručova 1006, Dvůr Králové nad Labem
- Pro anonymní způsob podání stížnosti lze využít i jiný písemný způsob (např. poštu, e-mail, sms apod.).
Adresa pro doručení stížnosti
- Dům Žofie, Bezručova 1006, 544 01 Dvůr Králové nad Labem
-
Adresa sídla poskytovatele:
Pečovatelská služba Města Dvůr Králové nad Labem
Elišky Krásnohorské 2962, 544 01Dvůr Králové nad Labem
Kdo projednává a vyřizuje stížnost
- vedoucí Domu Žofie;
- ředitelka v případě:
- nepřítomnosti vedoucího Domu Žofie,
- výslovného přání stěžovatele,
- je-li podána stížnost na chování nebo způsob jednání vedoucí Domu Žofie;
Způsob projednávání stížnosti
- Osoba projednávající stížnost prošetří celou stížnost a rozhodne o oprávněnosti stížnosti.
- Přijatá stížnost se projednává v co nejkratším možném termínu od doručení stížnosti poskytovateli (viz. -"Termíny pro vyřízení stížností").
- O výsledku šetření stížnosti je stěžovatel vyrozuměn písemně, je-li známa adresa, na které se zdržuje.
III. Termíny vyřizování stížnosti
- Stížnost se vyřizuje do 30 dnů od jejího doručení poskytovateli.
- Nelze-li lhůtu dodržet, je stěžovateli písemně oznámeno, že stížnost nelze ve stanovené lhůtě vyřídit a je stanoven nový termín pro vyřízení stížnosti. Termín může být prodloužen maximálně o dalších 30 dnů.
- Stížnost se považuje za vyřízenou vyrozuměním stěžovatele o výsledku šetření (Zpráva o výsledku šetření stížnosti) a uplynutím lhůty dané pro odvolání (s výjimkou anonymní stížnosti).
- Odvolací lhůta činí 15 kalendářních dní a počítá se od následujícího dne po dni doručení Zprávy o výsledku šetření stížnosti stěžovateli.
IV. Anonymní stížnosti
- Poskytovatel respektuje právo stěžovatele podat stížnost na kvalitu nebo způsob poskytovaní služby anonymně.
- Postup celého projednávání stížností je shodný jako u stížností, které nejsou anonymního charakteru s výjimkou odesílání zprávy stěžovateli.
- U anonymních stížností (nebo tam, kde není známa adresa stěžovatele) je výsledek šetření zveřejněn dle povahy stížnosti například na nástěnce v Domě Žofie, nebo je projednána například na poradě pracovníků.
V. Odvolání proti Zprávě o výsledku šetření stížnosti
Proti výsledku šetření stížnosti se může stěžovatel odvolat k následujícím institucím:
1. Adresa poskytovatele:
Pečovatelská služba Města Dvůr Králové nad Labem
Mgr. Marcela Hauke
Elišky Krásnohorské 2962, 544 01 Dvůr Králové nad Labem
tel. č.: 604 212 697
e-mail: hauke@psdvurkralove.cz
2. Adresa zřizovatele:
Rada města Dvůr Králové nad Labem
náměstí T. G. Masaryka 38, 544 17 Dvůr Králové nad Labem,
V případě nespokojenosti s postupem při vyřizování stížnosti se lze dále obrátit na soud či jiné nezávislé instituce, jako je např.:
Veřejný ochránce práv
Údolní 39
602 00 Brno
tel. č: 542 542 888
podatelna@ochrance.cz
Návaznost poskytované služby na další zdroje
- Další dostupné zdroje jsou služby a vztahy, na které je uživatel ve svém životě zvyklý, a které mu pomáhají udržet si v co nejvyšší míře nezávislost na sociálních službách.
- Považujeme za ně běžné, veřejnosti poskytované služby, jako jsou obchody, zdravotnické služby, kadeřnictví, zájmové kluby, spolky, další veřejné a odborné služby atd., ale také vztahy s užší či širší rodinou uživatele, jeho přáteli a okolím.
- Naším hlavním cílem je umožnit uživateli využívat tyto veřejné zdroje, resp. mu v jejich využívání nebránit.
- Z tohoto důvodu podporujeme uživatele v udržování vztahů s jeho rodinou, přáteli a ostatními blízkými lidmi z jeho přirozeného prostředí.
- V případě konfliktu vztahů uživatele s jeho rodinou, přáteli a ostatními blízkými lidmi či institucemi (jeho přirozeným prostředím) zachováváme neutralitu.
- V rámci pomoci při zprostředkování kontaktu se společenským prostředím vycházíme z individuálně zjištěných potřeb uživatele, z jeho osobních cílů, možností a schopností.
- Vyhledáváme spolupráci jen s takovými veřejnými zdroji, které ve svém Individuálním plánu určí uživatel za potřebné, případně na které byl před využíváním naší sociální služby zvyklý a rád by v jejich využívání pokračoval.
- Zprostředkováváme uživateli služby jiných fyzických a právnických osob podle jeho individuálně určených potřeb, které jsme společně zaznamenali v jeho Individuálním plánu a sjednali jako jeho osobní cíle.
- Máme vytvořený telefonní seznam veřejných služeb, který je vyvěšen na vývěsce ve společných prostorách Domu Žofie. Telefonní seznam veřejných služeb je aktualizován vždy k 1. lednu následujícího roku.